Businessklas 3 van de Westplas Mavo bracht opnieuw een bezoek aan een bedrijf in de buurt van de school in Aalsmeer. Eerder dit jaar kreeg de klas al een kijkje in de keuken van Takii Seeds in de Kwakel. Takii doet heel erg veel aan productinnovatie en productontwikkeling.
Vandaag waren ze op bezoek bij Looije tomaten in Burgerveen. Looije tomaten is een bijzonder bedrijf omdat het van een gewoon product, waarbij de consument normaal gesproken geen speciaal product of merkenvoorkeur heeft, toch iets speciaals en vooral een succes heeft weten te maken. Dit succes is niet alleen te danken aan het product zelf maar vooral ook aan een goede marketing.
Het speciale product betreft de honingtomaat, een product dat alleen aan toprestaurants en groentespeciaalzaken geleverd wordt. Looije zegt zelf dat het de lekkerste tomaat van Nederland is en het bewijs werd ook geleverd want alle leerlingen gingen met een met tomaten gevuld tasje naar huis om daar te kunnen snoepen en proeven.
Tijdens de rondleiding werd duidelijk wat er allemaal komt kijken bij het kweken van dit soort tomaten en hoeveel zorg daar aan besteed wordt. Iedereen moest plastic schoenen, handschoenen, een haarnetje en een witte overal dragen, niets wordt aan het toeval overgelaten.
Ook kregen de leerlingen nog een kijkje in de indrukwekkende energiecentrale van het bedrijf. Looije tomaten is een modern bedrijf dat naast een moderne bedrijfsvoering in een moderne gebouwen ook veel aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen doet. Het was dan ook fijn en een unieke kans om een kijkje in de keuken van dit bedrijf te mogen nemen.
Het volgende bedrijfsbezoek van de Businessklas gaat naar de Sligro in Haarlem.
Deze bedrijfsbezoeken worden steeds aangevuld met workshops bij het MBO van het Wellantcollege. Beide activiteiten vormen een aanvulling op het lesprogramma van klas 3. De leerlingen van klas 3 doen op dit moment namelijk mee met het project Jong Ondernemen. Als onderdeel van dit project zijn ze bezig om daarvoor vier eigen bedrijven op te richten. Tijdens de bedrijfsbezoeken krijgen ze een hopelijk een goed idee hoe alles in de praktijk werkt en worden ze geïnspireerd voor hun eigen onderneming.